Immaterial- og markedsføringsrett

Immaterialrett og markedsføringsrett er to viktige juridiske områder som berører virksomheters verdier og konkurransemuligheter. Våre advokater bistår ved blant annet kartlegging, sikring, forvaltning, utnyttelse og håndheving av immaterielle verdier vedrørende opphavsrett, foretaksnavn, domener og design. 

Immaterielle rettigheter er en samlebetegnelse for ulike typer ikke-materielle rettigheter. Dette omfatter blant annet varemerker, patenter, design og åndsverk. Immaterielle rettigheter kan i mange tilfeller utgjøre bedriftens viktigste konkurransefortrinn. 

Markedsføringsretten setter rammene for næringsdrivendes markedsføring, og omfatter både regler som regulerer markedsføring overfor forbrukere og regler som regulerer opptreden mellom næringsdrivende. Markedsføringsloven kapittel 2 og forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester utgjør noe av det sentrale regelverket for næringsdrivendes handelspraksis overfor forbrukere. Markedsføringsloven har også bestemmelser om beskyttelse av næringsdrivendes interesser. 

    Våre tjenester omfatter:
  • Varemerker og andre kjennetegn
    • Vi bistår med utforming av varemerkesøknader og registrering av varemerker. Vi bistår bedrifter med rådgivning som tilrettelegger for en sikker og langsiktig utnyttelse av sine kjennetegn. Videre bistår vi med lisensiering, avtaler om samarbeid og avklaring av rettigheter i forbindelse med virksomhetsoverdragelser og transaksjoner. Vi bistår også i konflikter som gjelder ulovlig bruk av andres kjennetegn.
  • Opphavsrett
    • Vi kan hjelpe med å avklare rettigheter knyttet til materiale som er beskyttet av åndsverkloven. Vi bistår med lisensiering av åndsverk, og rådgivning knyttet til økonomisk utnyttelse av opphavsrett. Våre advokater har mye erfaring med å bistå arbeidsgivere og arbeids- og oppdragstakere med å ivareta sine åndsverk etter endring/opphør av oppdrag/arbeidsforhold.
       
  • Rådgivning i markedsføringsregleverket overfor forbrukere
    • Vi kan bistå med veiledning rundt prismarkedsføring. Vi kan også rådgi og veilede selgere når det gjelder deres tilnærming til og fremstilling av reklame. Endelig bistår vi med å håndtere konflikter.
       
  • Produktetterligning
    • Utgangspunktet er at det er tillatt for aktører på markedet å la seg inspirere av og utnytte andres innsats og resultater. Men urimelig etterligning og utnyttelse av andres innsats og resultater er forbudt etter markedsføringsloven. Vi kan bistå i saker som gjelder produktetterligning og saker som gjelder etterligning av markedsføring og annen praksis.  
  • Forretningshemmeligheter
    • En forretningshemmelighet er fortrolige opplysninger om drifts- og forretningsforhold, knowhow og teknologiske opplysninger. Vern av forretningshemmeligheter er av stor betydning for næringsdrivendes konkurranseevne, enten som et supplement eller et alternativ til industrielle rettigheter.