Prinsipputtalelse om omsetningsbegrepet 17.12.2024 | Skatt og avgift
Et stadig, om ikke evig, tilbakevendende spørsmål på mva-området er om og når det er mulig å viderefakturere anskaffelser/kostnader med mva. Det er ulike problemstillinger som dukker opp knyttet til mva når flere anskaffer noe i fellesskap, eller noe anskaffes på vegne av andre. Dette er særlig vanlig i konsernforhold hvor det er ett selskap som sørger for ulike innkjøp på vegne av alle selskapene. Også andre former for samarbeid forekommer mellom uavhengige enheter som av ulike grunner samarbeider, for eksempel sameiere i driftsmidler, innkjøpssamarbeid for å oppnå rabatter, mv.
Gjennomgående spørsmål er: Når har den som anskaffer, rett til å kreve mva-fradrag for pådratte kostnader, og når skal det faktureres videre med tillegg av mva?
Skattedirektoratet publiserte 4. november 2024 en prinsipputtalelse om disse spørsmålene. Ikke overraskende er svaret gjerne basert på konkrete og dels kompliserte vurderinger. Her er likevel noen overordnede føringer:
Når det gjelder adgangen til å kreve mva-fradrag og viderefakturere med mva, vil dette gjerne baseres på om den som (videre)selger har risiko og selgeransvar for leveransen. Om det er beregnet et påslag, vil dette være en indikasjon i retning av at det foreligger en omsetning, men det er ikke noe absolutt krav – særlig når partene er nærstående.
Ved fellesanskaffelser er det primært Rundskriv 40-modellen som bør benyttes. Dette er altså tilfeller hvor flere går sammen om en anskaffelse som alle skal benytte. Typiske eksempler her er når flere gårdsbruk anskaffer en skurtresker i fellesskap, eller seksjonseiere i et bygg (sameiere) anskaffer drifts- og vedlikeholdstjenester. Her fordeles merverdiavgiften knyttet til anskaffelsen mellom kjøperne ved at alle mottar kopi av innkjøpsfaktura, fordelingsliste som viser den enkeltes andel, mv. Dette er dermed et tilfelle hvor en næringsdrivende kan oppnå rett til fradrag for mva selv om selve fakturaen som angir merverdiavgiften, er stilet til et annet rettssubjekt.
Om det reelt sett er utlegg/innkjøpskommisjon, hvor den som betaler er en annen enn den faktiske kjøperen, vil dette kunne medføre at ingen av partene oppnår rett til mva-fradrag. For å oppnå rett til fradrag i disse tilfellene, må fakturaen fra leverandøren utstedes direkte til den faktiske kjøperen.
Ved innkjøp i fellesskap (typisk for å oppnå rabatter) der det ikke skjer en omsetning videre, er det viktig at leverandøren splitter fakturaen på de ulike kjøperne for å sikre at alle kan oppnå rett til mva-fradrag. Om dette ikke er mulig å få til, må det skje en omsetning fra innkjøperen til de øvrige kjøperne for at alle skal kunne komme i posisjon til å kreve mva-fradrag.
For mer utfyllende redegjørelse viser vi til prinsipputtalelsen;
Viderefakturering av varer og tjenester - omsetningsbegrepet - Skatteetaten