Foreslåtte lovendringer (januar 2023) 00.00.0000
Styrking av de ansattes rettigheter
I november i fjor sendte regjeringen flere forslag om endringer i arbeidsmiljøloven (aml.) for å styrke ansattes rettigheter, særlig i konsern. Det antas at endringene vil bli vedtatt våren 2023. I korthet er dette de viktigste endringene som er foreslått:
1. Presisering av arbeidstakerbegrepet i aml. § 1-8
Det foreslås å klargjøre arbeidstakerbegrepet i aml. § 1-8. Arbeidsmiljøloven gjelder kun for arbeidstaker og arbeidsgiver. Fougner-utvalget har i sin utredning påpekt at en rekke tilknytningsformer i arbeidslivet er forsøk på å lovverket for å forhindre at partene får rettigheter og plikter som arbeidstaker og arbeidsgiver. Endringen i § 1-8 er ment som en presisering av gjeldende rett og klargjøring av begrepet for å hindre omgåelser, men innebærer etter departementets syn ingen realitetsendring.
2. Presumpsjonsregel for arbeidstakerklassifisering
I dag er det arbeidsgivers ansvar å velge rett tilknytningsform basert på realitetene. Arbeidstakerstatus avgjøres etter en helhetsvurdering etter aml. § 1-8, forarbeider og kriterier utformet i rettspraksis. Det foreslås nå å innføre en presumsjonsregel i aml. § 1-8, som innebærer at oppdragsgiver må bevise med en “overveiende grad av sannsynlighet” at det foreligger et oppdragsforhold, ellers vil domstolene legge til grunn at det foreligger et arbeidstakerforhold.
3. Utvidede rettigheter ved nedbemanning i konsern
Departementet foreslår at plikten til å tilby “annet passende arbeid i virksomheten” etter aml. § 15-7, skal gjelde alle virksomheter i et konsern eller i en gruppe av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse. Plikten til å tilby annet passende arbeid er foreslått å gjelde i alle foretakene i konsernet, og ikke kun i morforetaket. Når det gjelder forståelsen av begrepet “konsern” tas det utgangspunkt i den selskapsrettslige betydningen av begrepet.
Det er gjerne andre enn arbeidsgiver som treffer strategiske beslutninger som fører til nedbemanning og at arbeidstakere mister sine stillinger i konsernforhold, og dermed at en slik utvidelse vil bidra til å styrke arbeidstakernes vern når arbeidsgiver er en del av et større økonomisk og organisatorisk fellesskap.
4. Utvidelse av fortrinnsrett ved nedbemanning i konsern
Det foreslås også at arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold har fortrinnsrett til ny ansettelse i alle selskaper i konsern eller grupper av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse. Dette vil innebære en utvidelse, da aml. § 15-7 i dag gir fortrinnsrett til ansettelse i samme juridiske enhet som utgjorde arbeidsgiver på oppsigelsestidspunktet. Utvidelsen er foreslått å gjelde for midlertidig ansatte også.
5. Informasjon og drøfting i konsern
Departementet foreslår en ny bestemmelse i aml. Kapittel 8 om informasjon og drøfting i konsernforhold. Konkret går forslaget ut på at det i konsern med minst 50 ansatte skal etableres rammer for samarbeid, informasjon og drøfting mellom konsernet og arbeidstakerne i konsernet.
6. Vernetjeneste og arbeidsmiljø
Departementet foreslår at plikten til å etablere arbeidsmiljøutvalg inntrer ved 30 ansatte i virksomheten, fremfor ved 50 ansatte som etter nåværende arbeidsmiljølov. I tillegg foreslås en rett for de ansatte til å kreve arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med minst 10 ansatte.
Det foreslås også at plikten til pålagt verneombud pålegges virksomhet som har minst 5 ansatte. Videre er det ønsket presisert at verneombudets oppgaver omfatter også innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere.
7. Midlertidige arbeidstakeres rett til fast ansettelse
Etter gjeldende arbeidsmiljølov har midlertidig ansatte rett til fast ansettelse etter sammenhengende ansettelse i tre eller fire år, avhengig av hvilken bestemmelse i § 14-9 arbeidstaker er ansatt etter. Departementet foreslår å endre dette, slik at alle midlertidige ansatte har rett til fast ansettelse etter tre års ansettelsestid, uavhengig av hvilket grunnlag den midlertidige ansettelsen bygger på.
8. Drøftingsplikter ved bruk av selvstendige oppdragstakere og kjøp av tjenester
Departementet foreslår også at drøftingspliktene i lovens kapittel 14 samles i en bestemmelse, og at plikten utvides til å omfatte bruk av selvstendige oppdragstakere og tjenestekjøp fra andre virksomheter som har betydning for bemanningen.