Ny forvaltningslov er vedtatt
Det er foreløpig uklart hvor lang tid det vil ta før den trer i kraft, og de enkelte bestemmelsene kan settes i kraft til forskjellig tid og gi overgangsregler.
Sammenlignet med den gjeldende forvaltningsloven fra 1967, har den nye loven nesten dobbelt så mange paragrafer. Dette er et resultat av at man nå har lovfestet regler som tidligere ikke har vært skrevet ned, men som har fulgt av ulovfestede rettsprinsipper utviklet gjennom domstolenes praksis.
Den nye loven fremstår mer oversiktlig og leservennlig, med fokus på klarhet og lettfattet språk. I lovforarbeidene fremgår det også at det har vært lagt stor vekt på at loven skal være brukervennlig, både for forvaltningen og de private partene i en forvaltningssak.
Videre er det en viktig endring i den nye loven at den legger til rette for at forvaltningen kan være teknologinøytral. Den nye loven skal altså tilrettelegge for teknologisk utvikling og digitalisering av forvaltningen. Loven gir derfor bestemmelser om at et forvaltningsorgan kan automatisere saksbehandlingen under forutsetning av at kravene som ellers stilles til saksbehandlingen, oppfylles.
Dagens bestemmelse om rett til dekning av vesentlige sakskostnader som har vært nødvendige for å få endret vedtaket til en parts gunst, videreføres i den nye loven.