Latest news in labour law - January 2023 (Norwegian only)

10.01.2023
Expertise: Employment Law
Svensson Nøkleby ønsker å gi kunder og andre interesserte en oversikt over nyheter som gjelder for arbeidslivet og arbeidsretten. Disse nyhetene vil publiseres jevnlig og presenteres kort for å gi en rask oversikt over de mest aktuelle nyhetene og endringene.
I året 2022 har arbeidslivet møtt en rekke lovendringer. Etter Fougner-utvalgets utredning og Hurdalsplattformen har lovgiver gått inn for å sikre de ansattes rettigheter i et arbeidsliv i endring. En rekke varslede lovendringer er blitt vedtatt i fjerde kvartal, og det er varslet ytterligere endringer som igjen følger opp utredningen fra Fougner-utvalget.
    Styrking av de ansattes rettigheter - de viktigste lovendringene
  • 1. Presisering av arbeidstakerbegrepet i aml. § 1-8
    • Det foreslås å klargjøre arbeidstakerbegrepet i aml. § 1-8. Arbeidsmiljøloven gjelder kun for arbeidstaker og arbeidsgiver. Fougner-utvalget har i sin utredning påpekt at en rekke tilknytningsformer i arbeidslivet er forsøk på å lovverket for å forhindre at partene får rettigheter og plikter som arbeidstaker og arbeidsgiver.  Endringen i § 1-8 er ment som en presisering av gjeldende rett og klargjøring av begrepet for å hindre omgåelser, men innebærer etter departementets syn ingen realitetsendring.
  • 2. Presumpsjonsregel for arbeidstakerklassifisering
    • I dag er det arbeidsgivers ansvar å velge rett tilknytningsform basert på realitetene. Arbeidstakerstatus avgjøres etter en helhetsvurdering etter aml. § 1-8, forarbeider og kriterier utformet i rettspraksis. Det foreslås nå å innføre en presumsjonsregel i aml. § 1-8, som innebærer at oppdragsgiver må bevise med en “overveiende grad av sannsynlighet” at det foreligger et oppdragsforhold, ellers vil domstolene legge til grunn at det foreligger et arbeidstakerforhold.
  • 3. Utvidede rettigheter ved nedbemanning i konsern
    • Departementet foreslår at plikten til å tilby “annet passende arbeid i virksomheten” etter aml. § 15-7, skal gjelde alle virksomheter i et konsern eller i en gruppe av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse. Plikten til å tilby annet passende arbeid er foreslått å gjelde i alle foretakene i konsernet, og ikke kun i morforetaket. Når det gjelder forståelsen av begrepet “konsern” tas det utgangspunkt i den selskapsrettslige betydningen av begrepet.

       

      Det er gjerne andre enn arbeidsgiver som treffer strategiske beslutninger som fører til nedbemanning og at arbeidstakere mister sine stillinger i konsernforhold, og dermed at en slik utvidelse vil bidra til å styrke arbeidstakernes vern når arbeidsgiver er en del av et større økonomisk og organisatorisk fellesskap.

  • 4. Utvidelse av fortrinnsrett ved nedbemanning i konsern
    • Det foreslås også at arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold har fortrinnsrett til ny ansettelse i alle selskaper i konsern eller grupper av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse. Dette vil innebære en utvidelse, da aml. § 15-7 i dag gir fortrinnsrett til ansettelse i samme juridiske enhet som utgjorde arbeidsgiver på oppsigelsestidspunktet. Utvidelsen er foreslått å gjelde for midlertidig ansatte også.
  • 5. Informasjon og drøfting i konsern
    • Departementet foreslår en ny bestemmelse i aml. Kapittel 8 om informasjon og drøfting i konsernforhold. Konkret går forslaget ut på at det i konsern med minst 50 ansatte skal etableres rammer for samarbeid, informasjon og drøfting mellom konsernet og arbeidstakerne i konsernet.
  • 6. Vernetjeneste og arbeidsmiljø
    • Departementet foreslår at plikten til å etablere arbeidsmiljøutvalg inntrer ved 30 ansatte i virksomheten, fremfor ved 50 ansatte som etter nåværende arbeidsmiljølov. I tillegg foreslås en rett for de ansatte til å kreve arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med minst 10 ansatte.

       

      Det foreslås også at plikten til pålagt verneombud pålegges virksomhet som har minst 5 ansatte.  Videre er det ønsket presisert at verneombudets oppgaver omfatter også innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere

  • 7. Midlertidige arbeidstakeres rett til fast ansettelse
    • Etter gjeldende arbeidsmiljølov har midlertidig ansatte rett til fast ansettelse etter sammenhengende ansettelse i tre eller fire år, avhengig av hvilken bestemmelse i § 14-9 arbeidstaker er ansatt etter. Departementet foreslår å endre dette, slik at alle midlertidige ansatte har rett til fast ansettelse etter tre års ansettelsestid, uavhengig av hvilket grunnlag den midlertidige ansettelsen bygger på.
  • 8. Drøftingsplikter ved bruk av selvstendige oppdragstakere og kjøp av tjenester
    • Departementet foreslår også at drøftingspliktene i lovens kapittel 14 samles i en bestemmelse, og at plikten utvides til å omfatte bruk av selvstendige oppdragstakere og tjenestekjøp fra andre virksomheter som har betydning for bemanningen.
  • Lovendringer
  • Endringer i reglene om dagpenger og statlige ansattes- og sykepleieres pensjonsrettigheter
    • Vi vil kun gi en kort oppsummering av hva slags type endringer det er snakk om når det gjelder dagpenger.

       

      Blant annet er det vedtatt endringer i opptjeningsperioden for dagpenger (ftrl. §§ 4-4 og 4-11), endringer i barnetillegget til dagpenger under arbeidsledighet (ftrl. § 4-12), innføring av ferietillegg til dagpenger (ftrl. § 4-14), forenkling av reglene om gjenopptak av dagpenger, innføring av ferietillegg til sykepenger på grunnlag av dagpenger (ftrl. § 8-49).

       

      Les hele lovvedtaket med oversikt over alle endringer her: https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/lovvedtak/2022-2023/vedtak-202223-025.pdf

  • Styrket rett til heltid
    • I et tidligere nyhetsbrev omtalte vi endringer i arbeidsmiljøloven som skulle styrke retten til heltid, og som ble fremmet av Arbeids- og inkluderingsdepartementet i juni 2022.

       

      I desember vedtok Stortinget disse forslagene, som trådte i kraft 01.01.2023. I korthet er følgende endringer vedtatt:


      1. Ny hovedregel om at arbeidstaker skal ansettes på heltid i ny aml. § 14-1 b

      Arbeidsgiver skal også skriftlig dokumentere behovet for deltidsansettelse før beslutning om ansettelse i deltidsstilling fattes. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for tillitsvalgte og spørsmålet om deltidsansatte skal også drøftes med de tillitsvalgte.

      I virksomheten som ikke har tillitsvalgt, skal spørsmålet drøftes med verneombud eller andre valgte representanter for arbeidstakerne. Arbeidstilsynet kan føre tilsyn med arbeidsgiveres dokumentasjons- og drøftingsplikt.

       

      2. Deltidsansatte gis utvidet fortrinnsrett

      Per dags dato har deltidsansatte fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Etter endringene skal fortrinnsretten også gjelde fremfor at arbeidsgiver foretar ny innleie i virksomheten.

       

      Deltidsansatte gis også fortrinnsrett til ekstravakter og lignende, som også gjelder for midlertidig deltidsansatte. Arbeidsgiver kan etter drøftinger med tillitsvalgte avgrense virkeområdet for utøvelse av denne fortrinnsretten til en eller flere enheter med til sammen minst 30 ansatte. Etter avtale med tillitsvalgte kan det fastsettes et annet eller snevrere virkeområde.

       

      Det er en forutsetning at arbeidstakeren er kvalifisert og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten.

       

      3. Arbeidstilsynet gis myndighet til å kontrollere at dokumentasjons- og drøftingsplikten etterleves.
  • Innstramming i innleiereglene
    • Som regjeringen foreslo tidligere i 2022 ble det i desember vedtatt innstramminger i adgangen til å leie inn arbeidskraft fra bemanningsforetak. Dette har vi skrevet mer om i en egen artikkel, som du kan lese her.
  • Rettspraksis
  • Ny dom fra Høyesterett – Sluttvederlag som engangsutbetaling innebærer en ulempe for dagpenger (HR-2022-2433-A)
    • Mange arbeidstakere foretrekker at et sluttvederlag som ledd i en sluttavtale utbetales som en engangsutbetaling fremfor i månedlige terminer.

       

      Den 20. desember avsa Høyesterett en dom som innebærer at for retten til dagpenger vil arbeidstakere i noen tilfeller være tjent med at sluttvederlaget utbetales månedlig fremfor som en engangsutbetaling.

       

      Saken gjaldt tre arbeidstakere som mottok følgende sluttvederlag:

      1. 18 måneders lønn der to tredjedeler ble utbetalt ved fratreden og resterende tredjedel ett år senere.
      2. 29 måneders lønn utbetalt umiddelbart ved fratreden.
      3. 42 måneders lønn utbetalt i tre like deler.

       

      Naturligvis vil slike sluttvederlag innebære at arbeidstaker ikke opparbeider seg retten til dagpenger før perioden sluttvederlaget dekker, har utløpt. Arbeidstakerne var derfor ikke berettiget til dagpenger før etter 18, 29 og 42 måneder.

       

      Spørsmålet for Høyesterett var selve beregningen av dagpengegrunnlaget. Etter folketrygdloven § 4-11 gjelder en begrensning i dagpengegrunnlaget ved at inntekt over 6G ikke regnes med i dagpengegrunnlaget. Ved beregningen av dagpengegrunnlaget ble det tatt utgangspunkt i gjennomsnittlig bruttoinntekt de siste tre avsluttede kalenderårene, så ville begrensningen på 6G anvendes på gjennomsnittet.

       

      Regjeringen hadde i 2018/2019 foreslått en endring, som medførte at NAV omla sin praksis i vedtak om dagpenger før endringen var vedtatt i lov og anvendte begrensningen på 6G for hvert enkelt kalenderår som inngikk i beregningen av gjennomsnittet.

       

      Høyesterett kom til at denne bestemmelsen først gjelder etter at det har vært regnet ut et gjennomsnitt av de faktiske inntektene i de tre foregående kalenderår. Med andre ord at det er gjennomsnittet av inntektene i de tre kalenderårene som skal begrenses til 6G og ikke inntekten det enkelte året.  

       

      Dommen viser at arbeidsgiver og arbeidstaker må være bevisste på konsekvensene av å utbetale sluttvederlag som en engangsutbetaling når det gjelder arbeidstakers dagpengegrunnlag.